پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

شرایط تحصیل موسیقی در اتریش

بهترین آموزشگاه موسیقی ساز و آواز در ایران

شرایط تحصیل موسیقی در اتریش

۱۱۲ بازديد


کشور اتریش شاید بهترین کشور برای تحصیل در رشته موسیقی نباشد اما جزو بهترین هاست، که دارای نظام آموزش و صنعت موسیقی نیرومند و با قدمت است. تعدادی از بهترین دانشگاههای موسیقی دنیا در این کشور قرار دارد و مشاهیر بسیاری در زمینه موسیقی یا از اتریش بوده اند و یا در این کشور آموزش دیده اند و رشد یافته اند. همچنین دانشگاه ها و هنرستان های بسیار مشهوری برای اپلای رشته موسیقی در این کشور وجود دارند که سالانه هزاران دانشجو و دانش آموز را برای تحصیل موسیقی به خود سمت می کشانند. بویژه موسیقی کلاسیک در این کشور از یک جایگاه بسیار والایی برخوردار است. از شرایط تحصیل موسیقی در اتریش چنین است که تحصیلات موسیقی کلاسیک بطور عمومی در تمام مقاطع تحصیلی آموزش داده می شود و جزئی از دروسی است که فارغ از هنرستان، دبیرستانی ها هم تا اندازه ای با آن آشنا می شوند. در برخی از کالج ها نیز موسیقی بطور تخصصی در کنار دیگر دروس مانند ادبیات و زبان های خارجی تحصیل می شود. در شهر وین چندین کالج موسیقی وجود دارد و در شهرهای دیگر مانند سالزبورگ هم به همین ترتیب است. کالج هایی که برخی قدمتشان به بیش از 100 سال می رسد. دانشگاه ملی وین یکی از قدیمی ترین دانشگاه هایی است که در این رشته دانشجویان بین المللی می پذیرد. در اتریش بورسیه رشته های موسیقی وجود دارد و تحصیل رایگان موسیقی در اتریش امکانپذیر است. چنانچه بتوانید از این دانشگاه پذیرش دریافت نمایید، قادر خواهید بود تا در دانشکده هنر آن به تحصیل موسیقی و بصورت رایگان بپردازید.

از نکات مهم تحصیل رایگان موسیقی در اتریش زبان تدریس در دانشگاه های رایگان و دولتی اتریش است که آلمانی می باشد و برای پذیرش در دانشگاه های دولتی اتریش نیازمند قبولی در دانشگاه های سراسری ایران یا داشتن دیپلم از کشور اتریش خواهید بود. از نظر برخی اتریش بهترین کشور برای تحصیل موسیقی است و حداقل یکی از 4 کشور برتر برای فارغ التحصیلان رشته موسیقی می باشد.

دوره کارشناسی موسیقی عمدتاً دارای برنامه تحصیلی 4 ساله است. در دوره لیسانس عمدتاً دانشجویان یکی از رشته های موسیقی مانند نوازندگی تخصصی یک ساز را در کنار دروس عمومی دیگر موسیقی پاس می‌کنند. البته به غیر از نوازندگی، لیسانس در تئوری موسیقی، آواز، رقص و یا آهنگسازی نیز در دوره های 3 یا 4 ساله تدریس می شود. برخی از دوره های لیسانس به زبان انگلیسی هم وجود دارد. دانشجویان دوره لیسانس دروسی مانند تاریخ موسیقی، موزیکولوژی، هارمونی کاربردی، اجرا، کنترپوان، رهبری و یا دروس موسیقی جاز یا پاپ را نیز به طور اجمالی مطالعه می کنند.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد موسیقی دراتریش

دوره کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس موسیقی در اتریش عمدتاً دو ساله است. در این مقطع دانشجویان یک رشته را که مقدمه ای بر تخصص بیشتر یا ادامه تحصیل در دکترا می شود، مطالعه کرده و کسب تجربه بیشتر می کنند. دوره فوق لیسانس ممکن است دوره ای تخصصی‌تر برای آموختن یک ساز مانند پیانو، ویولون، هارپ، ابوا یا باسون باشد. در مقطع کارشناسی ارشد اتریش، غیر از نوازندگی تخصصی، رشته‌های مختلف دیگری در دوره فوق لیسانس ارائه می‌شود که به اختصار از آنها نام می بریم: موسیقی برای مدیا، موسیقی مجلسی، موسیقی باروک، رهبری ارکستر بادی، تئوری موسیقی، مدیریت موسیقی، آموزش موسیقی، آهنگسازی، اپرا و موسیقی تئاتر و … .

 

 شرایط تحصیل در مقطع دکتری موسیقی در اتریش
 در مقطع دکترای موسیقی که اغلب 3 تا 4 سال به طول می انجامد، دانشجویان و پژوهشگران موسیقی تحصیلات تخصصی خود را به اتمام رسانده و مدرک دکترا برای به کار گرفتن فن موسیقی خود یا دانش تئوریک خود دریافت می کنند. برای پذیرش در شاخه‌های موسیقی در مقطع دکترا باید فوق لیسانس مرتبط داشته باشید. پژوهشگران در 6 ترم به مطالعه رشته‌هایی همچون موسیقی شناسی قومی یا آموزش موسیقی می پردازند و پس از آن تز آکادمیک خود را ارائه می کنند. برخی رشته‌های تحقیقاتی در زمینه مطالعات اجرای موسیقی، روان شناسی موسیقی کاربردی، آهنگسازی و یا رقص معاصر از جمله شاخه‌های مطالعاتی دیگر در دوره دکتری می باشند.

 هزینه های تحصیل و زندگی در اتریش

 

یکی از موضوعاتی که مورد توجه دانشجویان در هنگام تحصیل در اتریش قرار می‌گیرد، هزینه‌های تحصیل و همچنین زندگی در اتریش است. شما در صورتی که در دانشگاههای دولتی اتریش در رشته موسیقی پذیرش شوید، سالانه تنها حدود 700-800 یورو شهریه دانشگاه باید بپردازید. هزینه‌های دانشجویی در اتریش ممکن است ماهانه حدود 700 تا 1000 یورو بسته به تنوع شهر محل زندگی و نوع زندگی و مخارج دانشجو باشد.

کالا میانگین قیمت
رستوران متوسط برای 2 نفر 50 یورو
مک دونالد 1 نفر 8 یورو
یک لیتر شیر 1.1 یورو
تخم مرغ 12 عدد 3 یورو
بنزین (هر لیتر) 1.2 یورو
حمل و نقل عمومی 2.5 یورو
باشگاه ورزشی (ماهانه) 35 یورو
دبستان بین‌المللی سالانه 10.000 یورو
اجاره آپارتمان 1 خوابه – مرکز شهر ماهانه 740 یورو
اجاره آپارتمان 3 خوابه مرکز شهر ماهانه 1300 یورو

 

 
 
مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی اتریش
 

متقاضیانی که موفق به گرفتن پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاههای اتریش در رشته‌های موسیقی می شوند، در مرحله بعد می‌بایست برای گرفتن ویزای تحصیلی اتریش اقدام نمایند.در اینجا لیست مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی اتریش ارائه شده است:

شناسنامه دانشجوی متقاضی

پاسپورت معتبر متقاضی

نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه مربوطه

نامه عدم سوء پیشینه با ترجمه رسمی و با مهر وزارت دادگستری

برگه اشتغال به تحصیل در صورت دانشجو بودن

ارائه مدارک تحصیلی و ترجمه رسمی آنها

مدرک زبان آلمانی

بیمه نامه برای محدوده شنگن تا سقف 30 هزار یورو

رسید حساب بانکی برای تمکن مالی در حدود 13 هزار یورو

همراه نیز به معنای همسر و فرزند زیر 18 سال می‌باشد. برای گرفتن ویزای همراه دانشجو در زمان تحصیل در اتریش نیز علاوه بر نیاز به نشان دادن تمکن مالی بیشتر به ازای نفر دوم، باید مدارک ذیل نیز تحویل داده شوند:

پاسپورت معتبر متقاضی

گواهی ازدواج

گواهی تولد (برای فرزند)

ارائه مدرک زبان آلمانی: حداقل در سطح A1


تحصیل موسیقی به همراه بورسیه تحصیلی

 

برای تحصیل موسیقی در اتریش ممکن است سالانه برخی بورسیه‌های تحصیلی به شکل کمک هزینه یا جایزه تحصیلی داده شده و موجب شود تا دانشجویان مستعد موسیقی بتوانند با توانایی بیشتری اقدام به تحصیل موسیقی در این کشور کنند. برای مثال بورسیه تحصیلی دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین به دانشجویان غیراروپایی مستعد در دوران تحصیل به صورت یک جایزه و کمک هزینه در ترمی که نمرات بالایی کسب کرده اند پرداخت می شود. همچنین کنسرواتوار موسیقی وین پشتیبانی‌های مالی از برخی دانشجویان خود انجام می دهد.

علاوه بر این، موضوع جالب توجه این است که تحصیل در دانشگاههای دولتی اتریش رایگان بوده و کسانی که می‌توانند با تسلط به زبان آلمانی در این دانشگاهها پذیرفته شوند، می‌توانند از مزایای این دانشگاههای باکیفیت استفاده کنند.

کار دانشجویی در اتریش
 

اتریش هم از جمله‌ کشورهایی است که به دانشجویان در هنگام تحصیل اجازه کار می دهد. کار دانشجویی معمولاً به صورت کاری تعریف می شود که پاره وقت باشد. اجازه کار پاره وقت در اتریش بستگی به نظر اداره مهاجرت و مقطع تحصیلی دارد و اصولاً از 20 ساعت تا 40 ساعت در هفته متغیر است. دانشجویانی که بخواهند در دوران تحصیل استخدام پاره وقت شوند، باید با داشتن قرارداد کار از اداره مهاجرت و دیگر مراجع ذیربط درخواست مجوز کار کنند. دانشجویانی که در اتریش خوداشتغال باشند معمولاً نیازی به گرفتن اجازه کار از مراجع دولتی ندارند. دراغلب موارد روند این چنین است که کارفرمای شما باید مجوز لازم را از اداره کار شهر و ایالت مورد نظر در اتریش اخذ کند.

 

معرفی دانشگاه های برتر اتریش

 

اتریش یکی از مناطق اروپاست که از دیرباز دانشگاههای قدیمی و معتبری داشته است.

Universität für Musik und darstellende Kunst Wien

یکی از مهم‌ترین آنها دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین است که سابقه تاسیس آن به سال 1817 باز می‌گردد. دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین شاید بزرگترین دانشگاه موسیقی در جهان باشد. این دانشگاه بیش از 20 دپارتمان در زمینه‌های مختلف موسیقی مانند آهنگسازی، رهبری ارکستر، تاریخ موسیقی، موسیقی فیلم، موسیقی پاپ، ارکسترهای مجلسی، موسیقی شناسی قومی، سازهای زهی، سازهای شستی‌دار، سازهای بادی و … دارد.

Universität für Musik und darstellende Kunst Graz

دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی گراتس نیز در قرن نوزدهم در سال 1816 تحت نام دیگری تاسیس شده است. دانشگاه موسیقی گراتس از 17 موسسه تشکیل شده است. این موسسات در زمینه آهنگسازی، تئوری موسیقی، تاریخ موسیقی و رهبری، پیانو، سازهای زهی، سازهای بادی و کوبه‌ای، آموزش موسیقی، موسیقی کلیسایی و ارگان، آواز و اوراتوریو، موسیقی جاز، اُپرا و … فعالیت می‌کنند و همه ساله به تربیت دانشجویان مستعد موسیقی می‌پردازند.

در زیر، به معرفی برترین دانشگاههای موسیقی اتریش در قالب جدول و رنکینگ می پردازیم:

نام دانشگاه به آلمانی رنکینگ جهانی در بین دانشگاههای هنر نمایشی
دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین Universität für Musik und darstellende Kunst Wien 2
دانشگاه موتسارتیوم زالتسبورک Universität Mozarteum Salzburg 36
دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی گراتس Universität für Musik und darstellende Kunst Graz ذکر نشده
تحصیل در دانشگاههای دولتی و خصوصی اتریش به زبان انگلیسی

موقعیت کار پس از تحصیل

 کسانی که در اتریش به تحصیل از طریق ویزای تحصیلی می‌پردازند، در صورتی که پس از تحصیل موفق به انعقاد قرارداد کاری در حرفه موسیقایی خود شوند، می‌توانند از اداره مهاجرت اتریش اقامت کاری گرفته و پس از تحصیل در اتریش اقامت داشته باشند.

در بررسی اقامت کاری یکی از مسائلی که مورد توجه قرار می‌گیرد بررسی نرخ بیکاری کشور مورد نظر است. نرخ بیکاری اتریش در تابستان سال جاری حدود 9 درصد بوده است. همان طور که ملاحظه می کنید، نرخ بیکاری در کشور اتریش نیز مانند بسیاری کشورهای جهان تحت تاثیر شیوع بیماری در سال 2020 قرار گرفته است.

 

مزایا و معایب تحصیل در رشته موسیقی در اتریش

 

تحصیل در اتریش در رشته موسیقی مزایای بسیاری به همراه دارد. این کشور یکی از بهترین کشورها برای مطالعه و آموزش موسیقی است. در حال حاضر، بزرگترین دانشگاههای موسیقی جهان در اتریش قرار دارند و دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین، دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی گراتس و یا دانشگاه موسیقی و هنرهای دراماتیک زالتسبورک از جمله دانشگاههای تخصصی موسیقی در این کشور هستند. از جمله بزرگترین آهنگسازان موسیقی در دوره کلاسیک یعنی موتزارت و بتهوون سالها در اتریش زیسته و موسیقی ساخته اند. همچنین، آرنولد شوئنبرگ آهنگساز بزرگ دوره مدرن نیز اهل اتریش بوده است. تحصیل رایگان در دانشگاههای اتریش نیز یکی دیگر از مزایای تحصیل موسیقی در اتریش است. شاید تسلط نداشتن به زبان آلمانی در اوایل تحصیل بخش دشوار تحصیل در اتریش باشد.

اخذ اقامت و تابعیت پس از تحصیل

 در بررسی اقامت پس از تحصیل و رسیدن به اقامت دائم در اتریش باید به این نکته توجه کنیم که در صورت پیدا کردن کار پس از تحصیل، دانشجویان می‌توانند اقامت کاری گرفته و اقامت آنان از این زمان برای رسیدن به اقامت دائم محاسبه خواهد شد. در اتریش پس از تحصیل امکان استفاده از ویزای جستجوی کار نیز وجود دارد. اقامت دائم در اتریش زمانی قابل درخواست است که 5 سال در اتریش کار کرده و زندگی کرده باشید. شایان ذکر است که کار در اتریش به معنای پرداخت مالیات در این کشور نیز می باشد.

اما در زمینه اخذ تابعیت باید به این نکته توجه نمود که اقامت در اتریش به طور عادی ظرف 10 سال زندگی داده می‌شود. اما در صورتی که یکی از شرایط زیر فراهم گردد، امکان درخواست تابعیت پس از 6 سال وجود دارد:

اثبات مدرک زبان آلمانی در سطح B2 و اثبات همگون شدن شخصی با جامعه به شکل کاملاً مشخص

گذشتن 5 سال از ازدواج با یک تبعه اتریشی و 6 سال از اقامت در اتریش

 

گرفتن تابعیت دوگانه در اتریش پذیرفته شده نیست. در نتیجه، از لحاظ قوانین مدونه شخص متقاضی تابعیت باید از تابعیت پیشین خود انصراف دهد. البته در صورتی که نتواند از تابعیت پیشین خود انصراف دهد، می تواند تابعیت اتریش را کسب کند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.