تکنیکهای نوازندگی گیتار(استرامینگ، پیکینگ و لگاتو)
تمرینهای انگشتگذاری و فرتگیری
تمرینهای انگشتگذاری و فرتگیری در گیتار یکی از اساسیترین و حیاتیترین جنبههای یادگیری و نوازندگی این ساز است. این تمرینها به نوازندگان کمک میکنند تا دقت، سرعت، هماهنگی و قدرت انگشتان خود را افزایش دهند و توانایی نواختن قطعات پیچیدهتر را به دست آورند.
یکی از اولین و مهمترین تمرینها، تمرینهای پایهای انگشتگذاری است که معمولاً شامل نواختن فرتهای مختلف روی یک سیم و سپس حرکت به سیمهای دیگر میشود. برای مثال، تمرین معروف 1-2-3-4، که شامل نواختن فرتهای اول، دوم، سوم و چهارم به ترتیب با انگشتان اول (اشاره)، دوم (وسط)، سوم (حلقه) و چهارم (کوچک) روی سیم اول است و سپس این الگو را به سیمهای دیگر انتقال میدهد. این تمرین نه تنها به تقویت انگشتان کمک میکند، بلکه نوازنده را با فرتبندی گیتار آشنا میسازد و هماهنگی بین دو دست را بهبود میبخشد.
یکی دیگر از تمرینهای مفید، تمرینهای تغییر آکورد است. این تمرینها به نوازندگان کمک میکنند تا انتقال سریع و روان بین آکوردهای مختلف را یاد بگیرند. برای مثال، میتوان تمرین را با تغییر بین آکوردهای ساده مانند C و G شروع کرد و سپس به آکوردهای پیچیدهتر مانند F و Bm پرداخت. تمرین تغییر آکورد نه تنها به بهبود مهارتهای انگشتگذاری کمک میکند، بلکه گوش موسیقیایی نوازنده را نیز تقویت میکند و توانایی تشخیص و اجرای صحیح آکوردها را افزایش میدهد.
تمرینهای اسلاید (Slide) نیز از اهمیت ویژهای برخوردارند. این تمرینها شامل حرکت انگشتان روی فرتبورد بدون برداشتن انگشت از روی سیم است و به نوازندگان کمک میکند تا به راحتی بین نتها جابجا شوند و صدایی نرم و ملایم تولید کنند. برای مثال، نوازنده میتواند با قرار دادن انگشت اول روی فرت پنجم سیم سوم و سپس سر خوردن به فرت هفتم، تمرین اسلاید را انجام دهد. این تکنیک به ویژه در سبکهای بلوز و راک بسیار کاربرد دارد و به نوازندگان امکان میدهد تا افکتهای صوتی متنوعی ایجاد کنند.
تمرینهای Hammer-on و Pull-off نیز بسیار مهم هستند. Hammer-on شامل ضربه زدن سریع انگشت به فرت برای تولید صدا بدون نواختن مجدد سیم با دست راست است، در حالی که Pull-off شامل کشیدن انگشت از روی فرت به سمت پایین برای تولید صدا است.
این تکنیکها به نوازندگان کمک میکنند تا نواختن نتهای متوالی را به صورت سریعتر و روانتر انجام دهند و به تولید صدای پیوسته و ملایم کمک میکنند. برای مثال، نوازنده میتواند با قرار دادن انگشت اول روی فرت پنجم سیم دوم و سپس ضربه زدن انگشت سوم به فرت هفتم، تمرین Hammer-on را انجام دهد و سپس با کشیدن انگشت سوم به سمت پایین برای بازگشت به فرت پنجم، تمرین Pull-off را ادامه دهد.
تمرینهای آرپژ (Arpeggio) نیز برای بهبود مهارتهای انگشتگذاری بسیار مؤثر هستند. آرپژها به معنای نواختن نتهای یک آکورد به صورت جداگانه و پشت سر هم هستند و به نوازندگان کمک میکنند تا دقت و هماهنگی بین انگشتان دست چپ و راست را افزایش دهند. برای مثال، نوازنده میتواند با نواختن نتهای آکورد C ماژور به ترتیب (دو، می، سل) و سپس بازگشت به نت اول، تمرین آرپژ را انجام دهد. این تمرین به بهبود تکنیکهای نواختن انگشتان دست راست نیز کمک میکند و توانایی نواختن نتهای منفرد و ملودیها را افزایش میدهد.
تمرینهای کشش انگشتان (Finger Stretching) نیز از اهمیت ویژهای برخوردارند. این تمرینها به نوازندگان کمک میکنند تا دامنه حرکتی انگشتان خود را افزایش دهند و توانایی نواختن فرتهای دورتر را به دست آورند. برای مثال، نوازنده میتواند با قرار دادن انگشت اول روی فرت اول سیم اول و سپس کشیدن انگشت چهارم به فرت چهارم، تمرین کشش انگشتان را انجام دهد. این تمرین به ویژه برای نوازندگانی که دارای دستان کوچکی هستند بسیار مفید است و به آنها کمک میکند تا فرتهای دورتر را به راحتی نواخته و آکوردهای پیچیدهتر را اجرا کنند.
یکی دیگر از تمرینهای مفید، تمرینهای مقیاسها (Scales) هستند. این تمرینها به نوازندگان کمک میکنند تا با الگوهای مختلف نتها روی فرتبورد آشنا شوند و تکنیکهای انگشتگذاری خود را بهبود بخشند. برای مثال، نوازنده میتواند با نواختن مقیاس دو ماژور (C Major Scale) که شامل نتهای دو، ر، می، فا، سل، لا، سی و دو است، تمرین مقیاس را انجام دهد. تمرینهای مقیاس به نوازندگان کمک میکنند تا هماهنگی بین دو دست، سرعت و دقت انگشتان و همچنین شناخت نتها روی فرتبورد را بهبود بخشند.
آشنایی با تکنیکهای مختلف مانند استرامینگ، پیکینگ و لگاتو
طبق گفته سایت دلتا موزیک آشنایی با تکنیکهای مختلف گیتار مانند استرامینگ (Strumming)، پیکینگ (Picking) و لگاتو (Legato) برای هر نوازندهای که میخواهد به صورت حرفهای این ساز را بنوازد، ضروری است. هر یک از این تکنیکها ویژگیها و کاربردهای خاص خود را دارند و در سبکهای مختلف موسیقی به کار میروند.
استرامینگ (Strumming) یکی از پایهایترین و پرکاربردترین تکنیکهای نوازندگی گیتار است. در این تکنیک، نوازنده با استفاده از انگشتان یا پیک (Pick)، سیمهای گیتار را به صورت همزمان یا به صورت ریتمیک به صدا درمیآورد. استرامینگ به طور معمول در سبکهای موسیقی پاپ، راک، فولک و کانتری استفاده میشود و نقش مهمی در ایجاد همراهی ریتمیک برای آوازها و ملودیها دارد. الگوهای استرامینگ متنوعی وجود دارند که نوازندگان میتوانند با تمرین و تجربه آنها را فراگیرند. این الگوها ممکن است شامل ترکیبی از حرکات پایین (Downstroke) و بالا (Upstroke) باشند. برای مثال، یک الگوی ساده استرامینگ ممکن است شامل دو حرکت پایین، دو حرکت بالا و یک حرکت پایین باشد. تمرین با مترونوم برای حفظ زمانبندی و ایجاد ریتم یکنواخت و منظم در استرامینگ بسیار مفید است.
پیکینگ (Picking) به دو دسته اصلی تقسیم میشود: پیکینگ با پیک (Flatpicking) و پیکینگ انگشتی (Fingerpicking). هر یک از این روشها ویژگیها و تکنیکهای خاص خود را دارند. پیکینگ با پیک شامل استفاده از یک پیک یا مضراب برای نواختن نتهای منفرد یا آرپژها است. این تکنیک به ویژه در سبکهای موسیقی بلوگراس، کانتری و راک بسیار محبوب است. در پیکینگ انگشتی، نوازنده از انگشتان دست راست برای نواختن سیمها به صورت مستقل و بدون استفاده از پیک استفاده میکند. این روش به ویژه در سبکهای موسیقی کلاسیک، فلامنکو و فولک رایج است. تکنیکهای مختلفی در پیکینگ انگشتی وجود دارند، از جمله تراویس پیکینگ (Travis Picking) که شامل الگوی ریتمیک با استفاده از انگشت شست برای نواختن باس و طبق گفته سایت دلتاموزیک انگشتان دیگر برای نواختن ملودیها و آرپژها است.
لگاتو (Legato) یکی دیگر از تکنیکهای مهم در نوازندگی گیتار است که شامل نواختن نتها به صورت پیوسته و بدون توقف است. این تکنیک به نوازندگان امکان میدهد تا صدایی نرم و ملایم ایجاد کنند و معمولاً در سبکهای موسیقی کلاسیک، جز و راک استفاده میشود. تکنیکهای لگاتو شامل Hammer-on، Pull-off و Slide هستند. Hammer-on شامل ضربه زدن سریع انگشت به فرت برای تولید صدا بدون نواختن مجدد سیم با دست راست است، در حالی که Pull-off شامل کشیدن انگشت از روی فرت به سمت پایین برای تولید صدا است. Slide شامل حرکت انگشتان روی فرتبورد بدون برداشتن انگشت از روی سیم است و به نوازندگان کمک میکند تا به راحتی بین نتها جابجا شوند.